loading...
دانلودرایگان
ادمین بازدید : 199 سه شنبه 27 مهر 1395 نظرات (0)

 

عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال
بهترین چشمه های آب گرم ایران,جالبترین چشمه های آب گرم
عکس های دریاچهٔ شورابیل,دریاچهٔ شورابیل کجاست
جاذبه های گردشگری كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌
دریاچه گهر کجاست,تصاویر دریاچه گهر
مناطق گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش,جاذبه های گردشگری کیش
دیدنی های همدان, گردشگری همدان
پارک چاهکوتاه در بوشهر,بوشهر,جاهای دیدنی بوشهر
هتل کیش,هتل های جزیره کیش,هتل های معروف کیش
پوشش گیاهی جنگل‌ راش,مسیر دسترسی جنگل راش
عکسهایی از کلاردشت و مازیچال, عکس از مازیچال
جاهای دیدنی تهران

منطقه ییلاقی لیلاکوه



منطقه ییلاقی لیلاکوه یکی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است که در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

 عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال

منطقه ییلاقی لیلاکوه یکی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است

 
منطقه لیلا کوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و به خاطر وجود قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد در مسیر و کوهپایه‌ها، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است که معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه می‌باشد.

عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال

منطقه ییلاقی لیلاکوه، در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد

 

مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست، اولین خیابان از سمت لاهیجان است. از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود 3 کیلومتر جاده آسفالته می‌باشد و این جاده به سمت روستای پرشکوه و بعد از آن به بخش کومله می‌رسد. یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط‌الرأس عطاکوه می‌رساند که با یک ساعت پیاده‌روی در این جاده، می‌توان به خط‌الرأس عطاکوه و با نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر پاکوب خط‌الرأس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطاکوه رسید. قله عطاکوه به ارتفاع تقریبی 700 متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد. بر روی قله عطاکوه دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دکل» می‌گویند.

با توجه به این که مسیرهای منتهی به قله عطاکوه از میان باغ‌های چای، درختان مرکبات و از میان جنگل می‌گذرد، پیاده‌روی لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را به همراه دارد. در صورتی که هوا صاف و آفتابی باشد، دریای خزر به صورت یک پهنه آبی بزرگ در دوردست مشاهده می‌شود. 

عتصاویر لیلاکوه،لیلاکوه کجاست

 منطقه ییلاقی لیلاکوه، همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند

  عتصاویر لیلاکوه،لیلاکوه کجاست

 

  عتصاویر لیلاکوه،لیلاکوه کجاست

منطقه لیلا کوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده است

  عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال

  عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال

لیلاکوه، به خاطر وجود قهوه‌خانه‌های متعدد، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است

  عکس های منطقه ییلاقی لیلاکوه,شمال

 منبع: seeiran.ir

//////////////////////////////////

چشمه های آب گرم دهلران



چشمه های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در فاصله 3 کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غارخفاش قراردارد. این چشمه آبگرم با دمای حدود 50 درجه سانتیگراد دارای چشمه های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخورداراست.

بهترین چشمه های آب گرم ایران,جالبترین چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم دهلران در فاصله 3 کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه قراردارد

 

آب این چشمه ها در طول روز با توجه به انعکاس نورخورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می دهد. از خواص درمانی این چشمه برای رماتیسم، حساسیت، دمل، زخمها وهمچنین شکستگی استخوان و کوفتگی بسیارموثراست.

 
اما کسانی که دچار ناراحتی های قلبی هستند به علت گوگرد زیاد در منطقه باید ازچشمه استفاده نکنند هم اکنون شهرداری تاسیساتی در آنجا احداث نموده است که به خصوص در ایام بهار و زمستان مورد استفاده قرارمی گیرد این چشمه های آبگرم به صورت رودخانه در پایین دشت سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می شود و حتی این تغییر رنگ روزانه آب گرم به صورت یک ضرب المثل محلی در آمده که می گویند افرادی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران هستی که روزانه به چند رنگ تغییرمی کند هنوز بررسی علمی و فراگیری درباره آن انجام نشده وهم اکنون حمامی ازسوی شهرداری دهلران احداث گردیده ولی با توجه به این که با روش های علمی انجام نگردیده درحال فرسوده شدن به علت گوگرد زیاد است. 

بهترین چشمه های آب گرم ایران,جالبترین چشمه های آب گرم

آب چشمه های آب گرم دهلران در طول روز با توجه به انعکاس نورخورشید به صورت هفت رنگ در می آید


بیشتراوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه ها فضای شهر را در بر می گیرد و جریان این آب درجنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده ازگیاهان گزاست.


این منطقه درسایت گردشگری شهرستان دهلران قراردارد، حتی گل ها و گیاهان منطقه در سایت مربوطه ازشهرستان دهلران تا اطراف چشمه های آبگرم از اهمیت خاصی با توجه به وجود آبگرم برخوردار است. این چشمه ها دارای آبی است که با خواص گوگردی از دل زمین می جوشد ودر مسیر رودخانه نیز آب معدنی جریان دارد.


سالانه خصوصا در ایام نوروز و زمستان هزاران نفر از اطراف و اکناف و شهرستان ها و استان های همجوار منطقه را مورد بازدید قرار می دهند. 

چشمه های آب گرم دهلران,چشمه های آبگرم

 بیشتراوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه ها فضای شهر را در بر می گیرد

 
در چند سال گذشته هم با تجهیز آن و سروسامان گرفتن این آبگرم در جذب گردشگر هر چند اندک اقداماتی مثبت انجام گرفته است. نیاز است دولت به کمک سرمایه گذاران خصوصی ومشتاق و در جهت ایجاد تاسیسات و امکانات رفاهی و تفریحی جهت جذب توریسم خارجی وداخلی ونزدیکی به کشورعراق ازآن استفاده مناسب شود.

منبع:tebyan.net

 

//////////////////////

دریاچه شورابیل



عکس های دریاچهٔ شورابیل,دریاچهٔ شورابیل کجاست

 دریاچهٔ شورابیل دریاچه‌ای است در اردبیل

 

دریاچهٔ شورابیل دریاچه‌ای در اردبیل است که در خیابان دانشگاه مسیر دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نورقراردارد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌باشد که نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می‌باشد.

عکس های دریاچهٔ شورابیل,دریاچهٔ شورابیل کجاست

 دریاچهٔ شورابیل درحریم شهری اردبیل قرار دارد

 

دریاچهٔ شورابیل در گذشته بسیار شور بوده است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده به‌طوری که نوعی ماهی قزل آلا در آن پرورش داده می‌شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش یافته است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله می‌توان به امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل (مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل)، یک شهر بازی روباز ویک شهر بازی سرپوشیده اشاره کرد. دریاچهٔ شورابیل از مناطق شکار ممنوع استان اردبیل می‌باشد.  

دریاچهٔ شورابیل,دریاچهٔ شورابیل اردبیل

 دریاچهٔ شورابیل در گذشته بسیار شور بوده ، ولی امروزه با افزودن آب شیرین از شوری آن کاسته شده


دریاچهٔ شورابیل درحریم شهری اردبیل قرار دارد و شهرک‌های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، ولیعصر، و دانشگاه‌های محقّق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی، و نیز نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در حاشیهٔ این دریاچه قرارگرفته‌اند. جهت اقامت توریست خارجی و میهمانان داخلی هتل شورابیل با درجه‌بندی دوستاره در ساحل شمالی دریاچه و مجتمع توریستی کوثر با درجه‌بندی سه ستاره و با امکانات چهل و شش واحد سوئیت ویلائی و سالن کنفرانس وسالن همایش و دو رستوران و کافی شاپ. کافی نت و سالن ورزشی درزمینی به وسعت ۲۶۱۲۵ متر مربع در ساحل جنوبی دریاچهٔ شورابیل ساخته شده‌است.  

دریاچهٔ شورابیل,دریاچهٔ شورابیل اردبیل

 دریاچهٔ شورابیل در حال حاضر یکی از مکان‌های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود


تا پیش از افزوده‌شدن آب شیرین به دریاچهٔ شورابیل، ساکنان منطقه و به‌ویژه کسانی که از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می‌بردند، از گل دریاچه به پوست خود می‌مالیدند و از گل آن به شهرهای دیگر نیز می‌بردند تا مصرف کنند؛ اما از زمانی که آب شیرین به آب دریاچه اضافه شده دیگر خاصیت درمانی خود را از دست داده‌است.

دریاچهٔ شورابیل در حال حاضر یکی از مکان‌های تفریحی اردبیل به شمار می‌رود که در کنار آن شهربازی و فضای سبز بسیاری احداث گردیده و شهر بازی سرپوشیده شهر خورشید با امکانات مدرن درسال ۱۳۹۱در ساحل دریاچه افتتاح گردید.

 

منبع:fa.wikipedia.org

//////////////////////////

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌؛ تابلوی نقاشی ایران



جاذبه های گردشگری كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است و مرکز آن شهر یاسوج است

 

 كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌، استاني كه 70 د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از جنگل‌هاي بلوط رشته‌كوه زاگرس د‌‌‌‌ر آن واقع شد‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌ر عهد‌‌‌‌ باستان محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ه كهگیلويه، انشان يا انزان ناميد‌‌‌‌ه مي‌شد‌‌‌‌ كه شمال كهگیلويه و ممسني بود‌‌‌‌ه است. پژوهشگران براين باورند‌‌‌‌ كه مرد‌‌‌‌مان انزان خود‌‌‌‌ بخشي از مرد‌‌‌‌مان پارس بود‌‌‌‌ه و با هخامنشيان هم نژاد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. 


استاني كه همانند‌‌‌‌ تابلوي نقاشي از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط چشم هر بينند‌‌‌‌ه‌اي را به خود‌‌‌‌ خيره مي‌كند‌‌‌‌. سرزميني كه بايد‌‌‌‌ هفته‌ها براي د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن جنگل، آبشار، رود‌‌‌‌خانه، د‌‌‌‌رياچه و هزاران آثار باستاني‌اش وقت گذاشت. استاني كه اين روزها مقصد‌‌‌‌ بسياري از گرد‌‌‌‌شگران خارجي است و به‌گفته گرد‌‌‌‌شگراني كه به اين استان سفر كرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ د‌‌‌‌وباره د‌‌‌‌ل‌شان مي‌خواهد‌‌‌‌ به آنجا بازگرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.

 جاذبه های گردشگری كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

د‌‌‌‌ر عهد‌‌‌‌ باستان محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ه كهگیلويه، انشان يا انزان ناميد‌‌‌‌ه مي‌شد‌‌‌‌

 
كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ كه از د‌‌‌‌يرباز به سرزمين چهارفصل ايران شهرت يافته د‌‌‌‌اراي منابع آبي بسيار، جنگل‌هاي چشمگير، معاد‌‌‌‌ن طبيعي متعد‌‌‌‌د‌‌‌‌، ذخایر نفتي مناسب، پوشش گياهي متنوع، گونه‌هاي جانوري، كوه‌هاي مرتفع، آبشارهاي بي‌نظير، د‌‌‌‌رياچه‌هاي بكر و صد‌‌‌‌ها منطقه گرد‌‌‌‌شگري كم‌نظير و زيباي د‌‌‌‌يگر است.

 وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌و نوع آب و هوای سرد‌‌‌‌سیری و گرمسیری د‌‌‌‌ر کهگیلویه و بویراحمد‌‌‌‌ بر زیبایی آن افزود‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌ر زمانی که گل‌های بهاری د‌‌‌‌ر مناطق گرمسیری از جمله شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لند‌‌‌‌ه رویید‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر مناطق سرد‌‌‌‌سیری بویراحمد‌‌‌‌ و د‌‌‌‌نا برف کوه‌ها و د‌‌‌‌شت‌ها را سفید‌‌‌‌پوش کرد‌‌‌‌ه و فاصله این د‌‌‌‌و آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.  

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌,جاهای دیدنی كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌، استاني است كه 70 د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از جنگل‌هاي بلوط رشته‌كوه زاگرس د‌‌‌‌ر آن واقع شد‌‌‌‌ه

 

د‌‌‌‌ر کنار این زیبایی‌ها، اماکن بازماند‌‌‌‌ه از د‌‌‌‌وران باستان و پس از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. يكي از جاذبه‌هاي چشمنواز اين استان وجود‌‌‌‌ رود‌‌‌‌خانه‌هاي خروشان  بشار و مهریان و کوه‌های سر به‌فلک کشید‌‌‌‌ه د‌‌‌‌نا با پوشش جنگل‌های بلوط است، به‌طوری‌که برخی این منطقه را شمال جنوب می‌نامند‌‌‌‌.به‌جرات مي‌توان گفت آبشار ياسوج يكي از زيباترين آبشارهاي كشور است.  این آبشار زیبا د‌‌‌‌ر پنج کیلومتری شمال یاسوج قرارد‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیاد‌‌‌‌ی را به‌خصوص د‌‌‌‌ر بهار و تابستان پذیراست.

تنگ گنجه ای‌نوازشگر چشمان‌گرد‌‌‌‌شگران
اگر به كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ سفر مي‌كنيد‌‌‌‌ حتما به د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن تنگ گنجه‌ای برويد‌‌‌‌. این مکان تفریحی که د‌‌‌‌ر 10 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ منطقه‌ای خوش آب و هوا با رود‌‌‌‌خانه‌ای زلال و پوشید‌‌‌‌ه از جنگل است که  از د‌‌‌‌ل کوه‌های د‌‌‌‌نا می‌جوشد‌‌‌‌ و نوازشگر چشمان گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌ر بهار و تابستان است.  

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌,جاهای دیدنی كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌، د‌‌‌‌اراي منابع آبي بسيار، جنگل‌هاي چشمگير و معاد‌‌‌‌ن طبيعي متعد‌‌‌‌د‌‌‌‌ی است

 
همچنين پارک جنگلی یاسوج که با 80 هکتار وسعت بزرگ‌ترین پارک جنگلی د‌‌‌‌ر جنوب کشور است د‌‌‌‌ر شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و پوشید‌‌‌‌ه از د‌‌‌‌رختان بلوط، باد‌‌‌‌ام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است.   

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌,جاهای دیدنی كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

پیست اسکی کاکان یاسوج، مکانی د‌‌‌‌ل‌انگیز برای ورزش‌های زمستانی محسوب مي‌شود‌‌‌‌

 

 تنگ مهریان نيز يكي از اماكن د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ني شهر ياسوج است، این تنگه که رود‌‌‌‌خانه زیبای مهریان از آن می‌گذرد‌‌‌‌ د‌‌‌‌رشمال شهر قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می‌بخشد‌‌‌‌. برخی پژوهشگران تاریخ باستان معتقد‌‌‌‌ند‌ آریو برزن،سرد‌‌‌‌ار ایرانی د‌‌‌‌ر این مکان راه را بر لشکر اسکند‌‌‌‌ر مقد‌‌‌‌ونی بسته است.

  پیست اسکی کاکان مکانی د‌ل انگیز د‌ر زمستان   

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌,جاهای دیدنی كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

 وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌و نوع آب و هوای سرد‌‌‌‌سیری و گرمسیری د‌‌‌‌ر کهگیلویه و بویراحمد‌‌‌‌ بر زیبایی آن افزود‌‌‌‌ه است

 
پیست اسکی کاکان یاسوج واقع د‌‌‌‌ر گرد‌‌‌‌نه «باباحسن» باارتفاع برفی حد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ د‌‌‌‌و متر د‌‌‌‌ر 15 کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و مکانی د‌‌‌‌ل‌انگیز برای ورزش‌های زمستانی محسوب مي‌شود‌‌‌‌.

د‌‌‌‌ریاچه سد‌‌‌‌ شاه قاسم همانند‌‌‌‌ تابلوي نقاشي از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط چشم هر بينند‌‌‌‌ه‌اي را به خود‌‌‌‌ خيره مي‌كند‌.    

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌,جاهای دیدنی كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

استان کهگیلویه و بویراحمد‌‌‌‌، اين روزها مقصد‌‌‌‌ بسياري از گرد‌‌‌‌شگران خارجي است

 

آبشار تنگ تامراد‌‌‌‌ی د‌‌‌‌ر فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شد‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ارای 15 آبشار است كه مجموعه بي‌نظيري است كه بايد‌ روزها براي د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن آن وقت گذاشت.

سی سخت، نگین سبز یاسوج
از میان جنگل‌های هزارساله بلوط و کوهپایه‌های زاگرس جنوبی که می‌گذری به «سی‌سخت» میرسی که چون نگینی سبز، سر بر د‌‌‌‌امن سپید‌‌‌‌ د‌‌‌‌نا نهاد‌‌‌‌ه و آرمید‌‌‌‌ه است.آنجا که کوه‌ها پشت د‌‌‌‌ر پشت هم ایستاد‌‌‌‌ه و بلوط‌های هزار ساله زاگرس قد‌‌‌‌ برافراشته‌اند‌‌‌‌، چشمه‌ها می‌جوشند‌‌‌‌ و رود‌‌‌‌ها می‌خروشند‌‌‌‌، شهر سی سخت با طبیعت رازگونه خود‌‌‌‌نمایی می‌کند‌‌‌‌.    

دیدنی های كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

سی سخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد

 
شهری د‌‌‌‌ر ۳۵کیلومتری شمال غربی یاسوج که نام آن برگرفته ازنام سی پهلوان نامی کیخسرو کیانی و کشته شد‌‌‌‌ن آنان د‌‌‌‌ر محلی به‌نام گرد‌‌‌‌نه بیژن د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌ل قلل د‌‌‌‌ناست. د‌‌‌‌ریاچه کوه گل كه د‌‌‌‌ر شمال شرقی شهر سی‌سخت و د‌‌‌‌رحد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ هشت کیلومتری آن واقع است، همچون نگین آبی انگشتری که اطراف آن گل‌های زرد‌‌‌‌نرگس، بنفشه و زنبق قرار گرفته تابلویی زیبا از هنر آفرید‌‌‌‌گار بزرگ است.این د‌‌‌‌ریاچه که د‌‌‌‌ر ارتفاعات د‌‌‌‌امنه نزد‌‌‌‌یک به قله کوه گل د‌‌‌‌نا واقع شد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌ارای جاد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌سترسی آسفالته تا ارد‌‌‌‌وگاه بود‌‌‌‌ه و با د‌‌‌‌قایقی کوهپیمایی این جاذبه زیبای خد‌‌‌‌اد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ی قابل رویت است.     

دیدنی های كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

منطقه حفاظت‌شد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌نا كه ارزش آن بر هيچكس پوشيد‌‌‌‌ه نيست د‌‌‌‌ر استان کهگیلویه و بویراحمد‌‌‌‌ قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌


منطقه حفاظت‌شد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌نا كه ارزش  محيط‌ زيستي آن بر هيچكس پوشيد‌‌‌‌ه نيست د‌‌‌‌ر اين استان قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.  این منطقه بیش از 80هزار هکتار وسعت د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و مأمن حیات وحش ایران است. سایت گوزن زرد‌‌‌‌ ایرانی با 17 رأس گوزن هم د‌‌‌‌ر این منطقه قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌.

 همچنین وجود‌‌‌‌ رشته کوه د‌‌‌‌نا با ارتفاع چهارهزار و 448 متر و 44 قله‌ با ارتفاع بالای چهارهزار متر نیز سی‌سخت را به شهر کوهنورد‌‌‌‌ان و صخره نورد‌‌‌‌ان بد‌‌‌‌ل کرد‌‌‌‌ه به‌طوری‌که د‌‌‌‌ر طول سال هزاران کوهنورد‌‌‌‌ ایرانی و خارجی به د‌‌‌‌نا صعود‌‌‌‌ می‌کنند‌‌‌‌.      

دیدنی های كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

 كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ از د‌‌‌‌يرباز به سرزمين چهارفصل ايران شهرت يافته است


«قاش مستان»، «بیژن د‌‌‌‌و و سه»،«قزل‌قله»، «برج‌آسمانی»،«حوض د‌‌‌‌ال» و ... قله‌هایی هستند‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ل آسمان را شکافته و د‌‌‌‌ست زمین را به خورشید‌‌‌‌ رساند‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.


/////////////////////////

دریاچه گهر لرستان



دریاچه گهر کجاست,تصاویر دریاچه گهر

 دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس

 

 دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس , دریاچه ای کوهستانی در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه دورود می باشد که سبب نامیدن این دریاچه به نام «نگین اشترانکوه» شده است. گهر سالانه میزبان حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر می باشد.

دریاچه گهر کجاست,تصاویر دریاچه گهر

  دریاچه گهر، دریاچه ای است کوهستانی در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان

 
دسترسی به این دریاچه بوسیله خودرو از طریق شهر دورود امکان‌پذیر است که نزدیک ترین راه برای دسترسی به این دریاچه می‌باشد. راه های احداث شده در مسیر دریاچه راه های دسترسی آسان به این دریاچه را محیا کرده است. 

دریاچه گهر،دریاچه گهر لرستان

  دریاچه گهر، در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است


محوطه دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می‌باشد که با تلفیق گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر منظره ای بی نظیری را ایجاد می کند.  

دریاچه گهر،دریاچه گهر لرستان

دسترسی دریاچه گهر بوسیله خودرو از طریق شهر دورود امکان‌پذیر است


دریاچهٔ گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه خانه حیوانات متنوع از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه می باشد که اگر شانس بیاورید می توانید چند نوع از آنها را در روزهایی که تردد کم است ببینید.   

دریاچه گهر،دریاچه گهر لرستان

دریاچهٔ گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه خانه حیوانات متنوع از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ میباشد

 
ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند این دریاچه را با نام دریاچه ایران معرفی کرد.اولین کسی که دریاچه گهر را کشف کرد زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.   

دریاچه گهر،دریاچه گهر لرستان

 محوطه دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی و... میباشد


در گذشته به دلیل عدم دسترسی آسان به دریاچه نگین زاگرس از خرابی های ناشی از انسان در امان بود اما متاسفانه با ساخت و ساز های غیر قانونی در اطراف دریاچه و ایجاد راه های دسترسی و جلب بیشتر گردشگرام حیات این دریاچه در خطر است.   

دریاچه گهر،دریاچه گهر لرستان

 

منبع:arktourism.ir

///////////////////////////////

معرفی مناطق گردشگری کیش



جزیره کیش یک بندر آزاد تجاری در خلیج همیشه فارس است که بهشت عاشقان خرید به حساب می آید. از یک سو موقعیت اقلیمی خاص و طبیعتی بینظیر با سواحل مرجانی بسیار زیبا در قلب خلیج فارس و از سویی دیگرتاریخ هزار ساله و فرهنگ غنی از حوادث، این جزیره  و حیات وحش منحصر این جزیره را به مکانی جذاب برای گردشگرانی با سلیقه های گوناگون ساخته است.برای آنهایی که دنبال مکانی آرام برای تفریحات دریایی و محیطی سرخوش برای سرگرم شدن همه اعضای خانواده اند، کیش مقصد بسیار دلچسبی است. حال به معرفی برخی از مکان های گردشگری کیش می پردازیم
 

مناطق گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش,جاذبه های گردشگری کیش


شهر باستانی حریره
اسم این شهر باستانی را شاید شینده باشد که به عنوان یکی از مجموعه های جذاب باستان شناسی این روزها در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است. این شهر که در دل غار و کوه های مختلف ساخته شده است به عنوان یکی از زیباترین اثار باستان شناسی دنیا شناخته می شود و البته چند سال بیشتر از پیدا کردن آن نمی گذرد. سکه های تاریخی، ظروف مسی، سنگ قبر و یک عراده توپ از جمله اشیایی است که از این شهر کشف شده است. عملیات های باستان شناسی همچنان نیز در این شهر جریان دارد.
 

جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش,جاهای دیدنی کیش

 
خانه اعیانی
خانه اعینی یکی دیگر از جاذبه های کیش است که کمتر به آن پرداخته می شود و اسم زیادی از آن برده نمی شود. این خانه یادآور خانه های چند خانواری و باستانی است که در گذشته بیشتر در یزد و کاشان دیده می شده است. وسعت خانه بسیار زیاد است و همچنین آثاری که از این خانه بدست آمده است به نظر مربوط به دوره ایلخانی است.

 

مکان های دیدنی کیش,جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش

 
شهر زیرزمینی کاریز
شهر زیر زمینی کاریز یکی از شگفت انگیزترین شهرهای زیرزمینی است که تا به حال کشف شده است. این شهر با 2500 سال قدمت دارای قنات های شگفت انگیزی است که در آن زمان هم می توانسته است آب شیرین را همیشه در اختیار ساکنین قرار دهد. این شهر نزدیک به 10 هزار مترمربع وسعت دارد و در فاز یک آن شامل غرفه های صنایع دستی و رستوران های مختلفی مخصوص گردشگران است. این شهر همچنین شامل حمام های باستانی با صحن و حصاری 500 متری است که بیار زبیا و جالب است.
 

جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش

 
بوستان آهوان
اگر علاقه به باغ وحش دارید می تونید سری به بوستان آهوان بزنید. جایی که بوستانی 2 هکتاری با فضای سبز خوب و البته انواع حیوانات مختلف نگهداری می شود. در این بوستان همه حیوانات به جز اهوها در قفس نگهداری می شوند. اهوهایی کوچ و بزرگ به صورت آزادنه در سرتاسر جزیره حرکت می کنند و با کودکان بازی می کنند.

 

جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش


ورزش های دریایی
یکی از جاذبه های کیش انواع ورزش ها و تفریحات آبی است که می توان در آن انجام داد. آب های آرام این امکان را می دهد تا بسیاری از ورزش ها از جت اسکی تا غواصی در آن انجام شود. افرادی که دوست دارند کمی دریاهارا در اختیار خودشان بگیرند باید این ورزش ها را امتحان کنند چرا که تجربه آن در نقاط دیگر امکان پذیر نیست. البته این نکته را نیز باید بگوییم که ورزش های دریایی کیش کمی از باقی تفریحات آن گران تر است.

 

جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش


نمایشگاه خزندگان
در این نمایشگاه بیش از 100 گونه خزنده از خانواده های مختلف و مارها به نمایش گذاشته شده است. مارهای عظیم بوآ، پیتونآفریقا و سوسمارهای ماداگاسکار از جمله حیواناتی هستند که می توان در این نمایشگاه دید. بازدید از این نمایشگاه برای آن افرادی که علاقه خاصی به حیوانات دارند حتما توصیه می شود.

جاذبه های گردشگری کیش, مکان های گردشگری کیش,مکان های دیدنی کیش

 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اجاره سوئیت در کیش , اجاره ویلا درکیش , کرایه خودرو در کیش و اجاره ماشین در کیش به وبسایت زیر مراجعه کنید
www.rentkish.com
//////////////////////////////

جاذبه‌های گردشگری همدان



شاید در مورد بناهای تاریخی و یا بناهای جذاب و جالب توجه شهرهای بزرگ ایران مطلب زیاد نوشته شده باشد. شهرهای مثل مشهد، اصفهان، و یا تبریز همیشه جزء شهرهایی بوده‌اند که بسیار به آن‌ها و تاریخ‌شان پرداخته شده است.


اما یکی از شهرهای تاریخی و جذاب ایران که در مقایسه با شهرهای دیگر کم‌تر به آن نگاهی شده است شهر زیبای همدان است. شهری که بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از شهرهای مختلف کشور و حتی کشورهای دیگر دنیاست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ۵ مکان جذاب و ماندگار این شهر را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید و اگر قصد سفر به همدان را داشتید حتما از این مکان ها دیدن کنید.

بازار همدان
مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاریه است، اما بنای اولیه بازار بسیار قدیمی‌تر از این تاریخ است. همدان به جهت قرار داشتن در مسیر یکی از شاخه‌های اصلی جاده ابریشم، از قرن‌ها پیش یکی از مراکز مهم مبادلات تجاری به شمار می‌آمده است و حتی تا اواخر دوره قاجار بخش زیادی از مبادلات ایران با غرب از طریق همدان و بغداد صورت می‌گرفت.

دیدنی های همدان, گردشگری همدان

 مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است


 با افتتاح خطوط راه آهن، و اهمیت یافتن پایتخت و بنادر شمالی و جنوبی کشور، همدان اهمیت تجاری خود را از دست داد و بازار بزرگ همدان نیز به این خاطر و بعدها به جهت تحولات اجتماعی و اقتصادی کشرو، رونق خود را از دست داده و به تدریج بناهای آن ویران و یا دچار دخل و تصرف‌ها و ساخت و سازهای ناصواب شد.

مجموعه کنونی بازار همدان که عمدتا مربوط به دوره قاجاریه و بعد از آن است، حدود ۳۰ راسته بازار و ۲۴ سرا دارد که اغلب صورت اولیه آن‌ها تغییر یافته است. راسته‌ها اغلب به جهت نوع فعالیتی که دارند نام‌گذاری شده‌اند (مانند راسته بازار زرگرها، صندوق‌سازها، قنادها) و یا به نام بانیانشان نامیده می‌شوند (بازار زنگنه، حسین‌خانی، حاج فضل‌الله و ...). از مجموعه راسته بازار، تعدادی مسقف‌اند از جمله، راسته بازارهای مسجد جامع، قصاب‌ها، قنادها، نخودبریزها، کفش‌دوزها، حلاج‌خانه، سمسارها، پوشش تعدادی از این راسته‌ها مسقف به طاق و گنبد و بقیه جدید و فلزی است.

دیدنی های همدان, گردشگری همدان

مجموعه کنونی بازار همدان عمدتا مربوط به دوره قاجاریه و بعد از آن است

 
 راسته‌های غیرمسقف و قدیمی نیز در اصل مسقف بوده است. در این مجموعه حدود ۲۴ سرا وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها سرای گلشنی و آبادترین آن‌ها سرای گمرک است که جدیدا نوسازی شده است؛ اما زیباترین و در عین حال سالم‌ترین سراها، سرای میرزا کاظم است.


برج قربان همدان
برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان اندیشه واقع شده و مدفن شیخ‌الاسلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که به طرزی ساده و بی پیرایه ساخته شده است. در سال ۱۳۱۲ و در حین انجام تعمیرات در زیر برج، سردابی پیدا شد که کلیه قبور اشاره شده در آنجا قرار داشت. درباره علت نام‌گذاری این بنا که به برج قربان معروف است این را باید گفت که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده و از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است. 

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

 برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری در همدان است


این بنا از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده است. طول اضلاع ۱۲گانه برج از بیرون بیش از ۲ متر و از درون کمی بیش از یک متر است. جبهه خارجی بنا را طاق‌نماهایی با عمق ۱۵ سانتی‌متر و پهنای ۱۲۳ سانتی‌متر در هر ضلع تشکیل می‌دهد که هر یک به وسیله یک گوشواره از سطح خارجی جرزهای ۱۲گوشه به عقب نشسته و در جبهه داخلی برج نیز طاق‌نماهایی به عمق ۲۰ و عرض ۹۰ سانتی‌متر قرار گرفته است. این بنا فاقد هرگونه کتیبه و گچبری و تزئینات است.  

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

 برج قربان از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده 


از سال ۱۳۳۰ بخش فوقانی برج قربان تخریب شده و فرو ریخته بود که مرحوم محمد تقی مستوفی، رئیس سازمان باستان‌شناسی آن زمان برای هزاره بوعلی سینا آن را تعمیر کرد. به طور کلی برج قربان در ۳۰ سال اخیر اندکی تعمیر شد و نمایی پیدا کرد. در وسط برج قربان روی طاق سردابه سنگ قبری ساده و معمولی قرار دارد که این متن به صورت برجسته و در ۶ سطر روی آن حجاری شده است: «یا غفارالذنوب هذا قبرالمرحوم المغفور الوصل رحمه الله تعال محمد، فی شهر ذیحجه الحرام سنه ۱۰۹۰» این سنگ در دوره صفویه ساخته شده است. این برج در تاریخ ۲۸ / ۴ / ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه بوعلی‌ سینا
آرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سیناست که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار دارد. بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد و آرامگاه جدید به دستور محمدرضا پهلوی به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد.   

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

آرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سیناست

 

طرح و نقشه اولیه این بنا در خرداد سال ۱۳۲۴ خورشیدی توسط انجمن آثار ملی بین مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گُدار و مهندس فروغی، طرح پیشنهادی مهندس هوشنگ سیحون پذیرفته شد. در نیمه سال ۱۳۲۶ انجمن تصمیم به اجرای طرح گرفت. سال بعد هوشنگ سیحون طرح پیشنهادی را به عنوان پایان‌نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد و اوایل سال ۱۳۲۸ ساخت این آرامگاه آغاز شد. معماری به زبان هوشنگ سیحون را در نمونه دیگری از کارهای ایشان در کلبه ییلاقی هوشنگ سیحون در دل کوه نیز می توانید ببینید.

نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی‌‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس (در استان گلستان) که از شاهکارهای معماری به‌ شمار می‌آید، کشیده‌ شده است. تنها اختلاف ظاهری این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس ۱۰ تَرک ولی آرامگاه بوعلی ۱۲ تَرک دارد. وجود ۱۲ ستون نشان‌دهنده ۱۲ رشته دانشی است که ابن سینا بر آن‌ها احاطه داشته است.

     همدان،جاذبه های گردشگری همدان

  بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد


به مناسبت موقعیت محلی و محدود بودن فضای آرامگاه و برای صرفه‌جویی در مخارج، آرامگاه بوعلی را با نصف ابعاد گنبد قابوس در نظر گرفتند. اختلاف دیگر این دو بنا با یکدیگر در این است که فاصله بین ترک‌ها در گنبد بوعلی باز و گشاده است در حالی که بنای گنبد قابوس از ابتدا تا انتها (جز در قسمت ورودی) هیچ‌گونه شکاف و روزنه‌ای ندارد و درون آن همچون دخمه، تاریک و فاقد نورگیر و روشنایی است. البته بازگذاردن فاصله میان تَرک‌ها به دلیل وجود بادهای سنگین و طوفان‌های پاییزه و زمستانه شهر همدان نیز بوده است. در میان ۱۲ پایه برج، تخته سنگ مرمر یکپارچه‌ای به چشم می‌خورد که طول آن ۲/۵۵ و عرض آن بالغ بر یک متر است و کتیبه‌ای به خط ثلث بر آن نوشته‌اند. تخته سنگ فوق از آثار برجسته و مهمی است که در بنای باشکوه آرامگاه به ‌کار برده‌اند زیرا در ضمن انجام عملیات مربوط به ساخت آرامگاه، تخت سنگ بزرگ تهیه شده برای این منظور در یک مرحله شکست و دوباره مجبور شدند سنگ فعلی را از کنار دریاچه ارومیه تهیه کرده و به همدان بیاورند.

محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابوسعید دخوک یار دیرین او بوده و بوعلی مدتی را نزد او به عنوان مهمان سپری کرده است و مزار هر دو در این محل واقع شده است. در قسمت بالای دیوارهای داخلی محوطه مربع شکل آرامگاه، بیست بیت قصیده معروف «عینیه» که از آثار ادبی شیوای ابن سینا در حکمت و فلسفه به ‌شمار می‌آید و حکیم آن را در کمال فصاحت و بلاغت راجع به مراحل مختلف سیر روح انسانی و ارتباط آن با عالم جسمانی سروده است، بر روی ۴۰ لوح سنگی از سنگ مرمر هر کدام به طول ۱/۱۰ متر و عرض ۰/۵ متر به خط ثلث برجسته نوشته شده است.     

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

آراامگاه جدید ابو علی سینا به دستور محمدرضا پهلوی ساخته شد

 
در کنار آرامگاه عطار نیشابوری و در محوطه آن مقبره کمال الملک به دست مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا دارای دو تالار (شمالی و جنوبی) است. در حال حاضر تالار جنوبی به عنوان موزه، به محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود. در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه او در معرض دید گذاشته شده که گمان می‌رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.

آرامگاه بابا طاهر در همدان
آرامگاه بابا طاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و برفراز تپه‌ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است. باباطاهر که حدودا در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می‌زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است. برج آرامگاه باباطاهر بر قاعده‌ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪۲۰/۳۵متر و از کف خیابان‪ ۲۵/۳۰متر است. ستون‌های هشت‌گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است      

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

 آرامگاه بابا طاهر عریان برفراز تپه‌ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است


نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه‌‌هایی از کاشی وجود دارد. در فضای داخلی این آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن او از تعلقات دنیوی بوده است. او یکی از مشهورترین دو‌بیتی‌سرایان ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دو‌بیتی‌های شور‌انگیزش را که با لهجه لری سروده شده است، از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی‌ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می‌توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام «سرانجام» اشاره کرد.       

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

باباطاهر  از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است

 
بنای مقبره بابا طاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌ است. مقبره او در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌ است. در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده ‌است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده ‌است.

آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری ایرانی و مدرن یکی از آثار به جا مانده از مهندس فروغی است که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

گنج‌نامه در همدان
سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حکاکی شده ‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قرار دارد.    

همدان،جاذبه های گردشگری همدان

 سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است


این کتیبه‌ها از دیرباز نام‌های گوناگونی را بر خود گرفته ‌است، از جمله «سنگ نبشته - نبشت خدایان- دادمهان یا دادبهان- تنبابر- کتیبه‌های الوند- جنگ‌نامه و گنج‌نامه» که دو نام «جنگ‌نامه و گنج‌نامه» در سده‌های اخیر بیشتر مصطلح بوده ‌است. در خصوص وجه تسمیه گنج‌نامه می‌توان گفت: «گنج‌نامه در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و عموم مردم را تصور بر این بوده ‌است که راز گنجی نهان را در این کتیبه‌ها نگاشته‌اند و به نظر می‌رسد واژه جنگ‌نامه نیز تحت تاثیر ذهنیتی که از جنگ و جنگاوری شاهان گذشته در سر مردم بوده، یا با جایگزینی عامیانه کلمه جنگ بجای گنج بوجود آمده باشد.»

  
با توجه به سوراخ‌های کنار کتیبه، به نظر می‌رسد که کتیبه‌ها روپوشی داشته‌اند که آن‌ها را از گزند باد و باران حفظ می‌کرده است‌. لوح سمت چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده‌ است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است.    

 

 طول آن حدود ۲۹۰ سانتی‌متر، ارتفاعش ۱۹۰ سانتی‌متر و دارای متنی به شرح زیر است: "خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروایی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی."      

 

کتیبه خشایارشا نیز در قسمت پایین همین کتیبه‌است و به طول ۲۷۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۱۹۰ سانتی‌متر و متن آن عبارت است از: «خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ‌ترین خدایان است که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشاه، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

 

منبع:chidaneh.com

//////////////////////////////

پارک جنگلی چاهکوتاه



پارک چاهکوتاه در بوشهر,بوشهر,جاهای دیدنی بوشهر

 پارک جنگلی چاه کوتاه در 50 کیلومتری شمال شرقی بوشهر واقع شده است

 

 پارک جنگلی چاه کوتاه  در روستای چاهکوتاه (چاه کوتاه) از توابع بخش مرکزی شهرستان بوشهر در 50 کیلومتری شمال شرقی بوشهر واقع شده است. روستای چاهکوتاه در منطقه ‌ای دشتی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. چاهکوتاه از سطح دریا 30 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصول پاییز، زمستان و بهار معتدل و در تابستان گرم و خشک است. روستای چاهکوتاه از جنوب غربی به روستای کنار آبادی و از شمال شرقی به روستاهای تل اشکی و دویره محدود می شود.

پارک چاهکوتاه در بوشهر,بوشهر,جاهای دیدنی بوشهر

روستای چاهکوتاه در منطقه ‌ای دشتی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد

 
توفان شن و تش باد (آتش باد) دو عامل اساسی مؤثر در اقلیم و معماری این روستاست. به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و عمق کم چاه های آب در گذشته، نام روستا چاه کوتاه نامیده شده است. قدمت این روستا به اواخر دوره صفوی مربوط است. مردم روستای چاهکوتاه، در حوادث جنگ های جنوب (ایران – انگلیس) نقش فعالی داشته اند و آرامگاه هایی از آنها به جا مانده است. مردم روستای چاهکوتاه به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. 

پارک جنگلی چاهکوتاه,پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر

 آب و هوای چاهکوتاه در فصول پاییز، زمستان و بهار معتدل و در تابستان گرم و خشک است

  
در دهه 1350 در اجرای طرح کنترل و مهار شن های روان، پارک جنگلی چاکوتاه احداث گردید و کشت درختان کویری به منظور مهار پیشروی بیابان در این منطقه رواج یافت. پارک جنگلی چاکوتاه، به یکی از نشانه های اصلی این روستا تبدیل شده است.

اقتصاد روستای چاهکوتاه بر پایه فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، امور خدماتی و تولید صنایع دستی استوار شده است. گندم و جو مهم‌ترین محصول زراعی این روستاست. دامداری سنتی و تولید انواع لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، کره و روغن حیوانی در روستا رواج دارد. گروهی از زنان و دختران روستای چاهکوتاه به تولید انواع صنایع دستی اشتغال دارند. برخی از طرح‌های بافته‌های قالی ، گلیم و گبه‌های تولیدی روستا کاملاً رنگ و طرح بومی دارند و حاصل تصویرسازی و هنرمندی زنان و دختران روستاست.  

پارک جنگلی چاهکوتاه,پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر

قدمت روستای چاهکوتاه به اواخر دوره صفوی مربوط است

 
از مراسم ویژه مردم روستای چاهکوتاه می‌توان به مراسم دعای باران، دعای آرامش دریا، آیین‌های عزاداری روز عاشورا و مراسم سنتی عروسی اشاره کرد. در مراسم دعای باران و دعای آرامش دریا، از سازهای بادی و زهی استفاده می‌شود که جذابیت خاصی به برگزاری مراسم می‌بخشد. مردم روستا در این نوع مراسم عمومی حضوری فعال دارند.

سوغات روستای چاهکوتاه شامل صمغ، کندر، داروهای گیاهی و لبنیات می‌باشد و طبخ للک، رشته و انواع غذاهای جنوبی در روستای چاهکوتاه رواج دارد.

پارک جنگلی چاهکوتاه با قدمتی 40 ساله، پارک بسیار زیبایی است که به زیستگاه گونه های گیاهی – درختی مناطق کویری و حاره ای و گونه های پرندگان ساحلی تبدیل شده است. مسیرهای بسیار زیبایی در دل این پارک جنگلی احداث شده است که از میان درختان کویری عبور می کند. آواز پرندگان و سکوت و پاکیزگی عمومی فضا، جذابیت پارک را دو چندان کرده است. نخلستان های انبوه خرما و مزارع طلایی گندم از دیگر چشم اندازهای زیبای روستای چاهکوتاه هستند.  

پارک چاهکوتاه در بوشهر،بوشهر,جاهای دیدنی بوشهر

پارک جنگلی چاهکوتاه با قدمتی 40 ساله، پارک بسیار زیبایی است

 
آرامگاه شیخ حسینی چاهکوتاهی و فرزندانش که در جنگ معروف جنوب (ایران و انگلیس) به شهادت رسیده اند، از آثار تاریخی روستای چاهکوتاه است. در ضلع شمال غربی آرامگاه شیخ، آرامگاه شاعر معاصر ایران، زنده یاد منوچهر آتشی قرار دارد. مختصات جغرافیایی روستای چاهکوتاه 51 درجه و 8 دقیقه طول شرقی و 29 درجه و 3 دقیقه عرض شمالی است و این روستا از طریق شهر بوشهر با جاده‌ای مناسب قابل دسترسی است.

منبع: makanbin.com

////////////////////////////////////

معرفی هتل های جزیره کیش



جزیره کیش به دلیل ماهیت گردشگری خود، طی سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. علاوه بر آثار تاریخی متعدد می توان به پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای و مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی را نام برد


جزیره کیش دارای هتل های بسیار برای اقامت گردشگران می باشد که  به معرفی برخی از این هتل ها می پردازیم

هتل کیش,هتل های جزیره کیش,هتل های معروف کیش

 معرفی هتل های جزیزه کیش


هتل دریایی ترنج کیش (Tehran Hotel
 مجموعه گردشگری و هتل ۵ ستاره دریایی ترنج با طراحی منحصربه‌فرد بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس در جزیره زیبای کیش و در منطقه بکر و اکوسیستم طبیعی به‌تازگی افتتاح‌شده است. کل مجموعه ترنج در دو فاز تعریف می‌شود، که فاز اول بر روی آب و فاز دوم طبقاتی ساحلی می باشد.

 

هتل کیش,جزیره کیش,هتل های معروف کیش


در ساخت این مجموعه تمام توان گروه مهندسی بر این اساس بوده تا این هتل دوستدار محیط ‌زیست باشد و کمترین آسیب به محیط‌ زیست برسد، ایجاد دو جزیره مصنوعی برای جذب پرندگان مهاجر و حفظ اکوسیستم طبیعی جزیره زیبای کیش صورت گرفته و چشم‌انداز زیبا و خاطره‌انگیزی را پدید آورده است. هتل دریایی ترنج با معماری و امکانات خاص و مدرن در منطقه‌ای زیبا پذیرای گردشگران است تا لحظات به یاد ماندنی و تکرار نشدنی را برای شما عزیزان رقم بزند.
 
هتل داریوش کیش  (Iran Hotel)
هتل بزرگ پنج ستاره داریوش با سرمایه گذاری جناب آقای حسین ثابت، و الهام از معماری باستانی تخت جمشید در زمینی به وسعت ۱۲۱۳۳۰ متر مربع در شمال شرق جزیره کیش نزدیک به ساحل خلیج فارس ساخته شده، این هتل یادآور معماری خاص و بی بدیل ایران باستان بوده با فضای مجذوب کننده و غرور آفرین دوران شاهنشاهی هخامنشی اقامتی خاطره انگیز و به یادماندنی را برای مسافران عزیز رقم خواهد زد. هتل دارای فضاهای گردشی، ورزشی و مدرن بی نظیریست که چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند، چشم انداز هتل داریوش و آب‌های نیلگون خلیج فارس خاطره‌ای به یادماندنی را در ذهن شما بر جای خواهند گذاشت. رزرو این هتل غیرقابل کنسل و چارتر است.
 

هتل کیش,جزیره کیش,هتل داریوش کیش

 
هتل شایان کیش (Hotel Tehran)
هتل پنج ستاره پارس شایان، در زمینی به مساحت ۵۵۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۵۱ بنا شده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین هتل‌های جزیره کیش به بهره برداری رسیده است. هتل پارس شایان در سال ۱۳۸۸ به جمع گروه هتل‌های پارس افزوده شد، این هتل در بهترین منطقه جزیره و نزدیک به ساحل درخشان خلیج فارس و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری واقع شده است. بزرگ‌ترین اسکله تفریحی جزیره نیز روبروی هتل شایان قرار دارد. فضای داخلی مدرن هتل و چشم انداز زیبای اسکله آرامش خلیج‌فارس لحظات به یاد ماندنی و زیبایی را در خاطر میهمانان عزیز نقش خواهد زد. هتل شایان کیش همچون دیگر هتل‌های پنج ستاره دارای چندین رستوران و سالن مجلل است که با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی لذت اقامت را در این هتل تکمیل خواهد کرد. هدیه هتل شایان به میهمانان گرامی جشن مفرح شبانه است که هر شب از ساعت ۳۰: ۱۲ الی ۳ بامداد در هتل برگزار می‌شود.

 

هتل کیش,هتل شایان کیش,هتل های معروف کیش

 
هتل شایگان کیش (Hotel Iran)
هتل ۵ ستاره شایگان کیش در سال ۱۳۸۱ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع و در بهترین نقطه از نوار سیاحتی جزیره کیش افتتاح گردید. این هتل دارای ۱۴۰ اتاق، سوئیت و آپارتمان ویژه در ۶ طبقه بوده که هرکدام دارای رنگ بندی متنوع و امکانات کامل اقامتی و رفاهی هستند. دسترسی آسان به مراکز خرید و بازارهایی نظیر پردیس یک و دو، مرکز تجاری پانیذ، هایپرمارکت و همچنین نزدیکی به دریا، اسکله، اماکن تفریحی و گردشگری، ادارات و بانک‌ها سبب شده تا هتل شایگان انتخاب اول میهمانان جزیره کیش باشد.
 

هتل کیش,هتلهای کیش,هتل شایگان کیش

 
هتل مارینا پارک کیش
هتل پنج ستاره مارینا پارک واقع در زیباترین نقطه جزیره کیش در زمینی به مساحت بیش از ده هکتار بنا شده فضای سبز زیبا با گونه‌های گیاهی متنوع و آب نماهای بسیار جذاب آن را در سراسر جزیره متمایز می‌سازد. در دو طرف هتل ساحل مرجانی و بسیار زیبای خلیج فارس خودنمایی می‌کند که اولین و بی‌نظیرترین مارینای کیش را در خود جای داده است. این فضای فرح بخش و بسیار چشم نواز، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نموده و اقامت در این هتل با شکوه را به یادماندنی می‌نماید. معماری منحصر به فرد همراه با دکوراسیون و تجهیزات مدرن در کنار طبیعتی بکر تعریفی جدید از سفر را در ذهن متجلی می‌سازد.
 

هتل کیش,هتلهای کیش,هتل مارینا پارک کیش

///////////////////////////////////

جنگل راش مازندران



پوشش گیاهی جنگل‌ راش,مسیر دسترسی جنگل راش

جنگل راش پوشیده از درخت‌های انبوه و مقاوم است که چوب بسیار باارزشی دارد

 

جنگل راش پوشیده از درخت‌های انبوه و مقاوم است که چوب بسیار باارزشی دارد، در جنگل طبیعی معمولاً درختان کوچک و بزرگ و تنومند به‌طور نامنظم و همچنین علف‌های خودرو فراوان‌اند. جنگل مجموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و... محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آورده‌اند.

پوشش گیاهی جنگل‌ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب‌وهوا و ایجاد باران می‌شود. البته که تقریباً 3 درصد باران‌های کره زمین را جنگل‌ها ایجاد می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های یک جنگل زیبا جلوگیری از سروصدای زیاد است. چوب راش که در جنگل‌های ایران فراوان یافت می‌شود را در موارد مختلف ازجمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیار امور استفاده می‌کنند.

پوشش گیاهی جنگل‌ راش,مسیر دسترسی جنگل راش

 

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است. نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره برگ‌های آن را نابود می‌سازد، گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است.

پوشش گیاهی جنگل‌ راش,مسیر دسترسی جنگل راش

زمان مناسب برای برای دیدن این جنگل از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای دی ماه است.

 

در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر جست می‌دهد. درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است. در جنگل‌های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی ولی در فضای باز از 40 تا 50 سالگی بار می‌دهد. در خاک‌های خوب هر 5 یا 6 سال یک‌بار و در آب‌وهوای ناسازگار هر 15 سال یک‌بار میوه فراوان می‌دهد. میوه‌اش 5 تا 7 درصد روغن دارد. ارتفاع آن خیلی زیاد می‌شود و به 35 متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد.

عمر درخت‌های راش 200 تا 250 سال است. چوب آن برای ساختن در و پنجره و تراورس راه‌آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و غیره بکار می‌رود و مصرف آن بیش از دیگر چوب‌ها است. از سلولز آن پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود. زغال و هیزم آن نیز مرغوب است.

پوشش گیاهی جنگل‌ راش,مسیر دسترسی جنگل راش

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است


زمان سفر برای بازدید از  جنگل راش چه فصلی از سال است؟
زمان مناسب برای برای دیدن این جنگل از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای دی ماه است. اما این موضوع بدین معنا نیست که زیبایی این جنگل در بقیه سال کاهش می‌یابد بلکه به علت شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود. هایپرشیا در این فصول تورهای مختلفی برای بازدید از این جنگل دارد.

 از چه مسیری به دیدن این جنگل برویم؟
مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال دارای فرعی است. طول جاده فرعی تا سنگچال 18 کیلومتر و فاصله پرشیب سنگچال تا راش نیز حدود 5 کیلومتر است.

 

منبع:

hipersia.com

poolnews.ir

/////////////////////////////

سفر به دهکده‌ ی رویایی «مازیچال»



 عکسهایی از کلاردشت و مازیچال, عکس از مازیچال

دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد

 

تا به حال رفتن به جایی را تجربه کرده‌ای که اگر هوایش ابری باشد، بتوانی ابرها را با دست، پس بزنی و احساس کنی در رویاهایت قدم گذاشته‌ای؟

همین الان تا چه اندازه آماده‌ای به جایی قدم بگذاری که نه‌تنها تکنولوژی، که از هیچ نانوایی یا بقالی هم خبری نباشد؟

اگر از اواسط بهار تا پایان تابستان در این نقطه حاضر شوی، بهترین روزهای زندگی‌ات را رقم زده‌ای، اما اصلا به فکر رفتن در پاییز و زمستانش نباش! چون در این دو فصل آنجا دوام نمی‌آوری.

نام «مازیچال» را شنیده‌ای؟ یک منطقه ییلاقی که تا به خودت بیایی زمان رفتن است و کوچیدن. گرمای مازیچال، زودتر از تصور به پایان می‌رسد و سرما که بیاید، برف تا اندازه‌ای می‌بارد که سقف کلبه‌ها هم گُم می‌شود.

برای رفتن به این منطقه وصف ناشدنی، باید به کلاردشت بروی. جایی که به آن «همیشه بهار» هم می‌گویند.

مازیچال از دو مسیر مرزن‌آباد و عباس‌آباد مازندران دسترسی دارد. ابتدای جاده کلاردشت به عباس‌آباد، سمت چپ جاده، یک فرعی منشعب می‌شود که بعد از 23 کیلومتر، به دامنه‌ای جنگلی هدایتت می‌کند. از این به بعدِ مسیر، یک جاده خاکی و پرشیب است که باید 17 کیلومتر از آن را طی کنی تا در ارتفاع 2600 متر از سطح دریا به دهکده ییلاقی مازیچال برسی. آن وقت پیدا شدن منظره مازیچال به اندازه‌ای جذاب و لذت بخش است که احساس تولدی دوباره خواهی کرد.

عکسهایی از کلاردشت و مازیچال, عکس از مازیچال

در۵۰ کیلومتری شهر عباس و نزدیک کلاردشت قرار دارد

 
چرا این نام؟
مازیچال از دو کلمه مازی و چال تشکیل شده که مازی یا مازو، در گویش محلی به معنای بلوط و چال هم به معنای گودال است. پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع و شامل گیاهان جنگلی، گیاهان بینابینی و گیاهان کوهستانی ازجمله بلوط می‌شود که بیشتر به همین دلیل نام مازیچال را بر آن گذاشته‌اند. لازم به یادآوری است که علاوه بر انواع گل‌های وحشی و خودرو، گل زیبا و ممنوعه سوسن چلچراغ نیز، هر بهار دامنه‌های پایینی این منطقه را آرایش می‌کند.

از آب و هوا چه خبر؟
هوای بسیار خنک مازیچال حتی در شب‌های تابستان، مسافران را مجبور می‌کند لباس زمستانی‌شان را بپوشند.

افرادی که یک بار به این منطقه آمده باشند، خوب می‌دانند که پیش از سفر به این منطقه کوهستانی زیبا باید از طریق اینترنت، وضعیت آب و هوا را رصد کنند تا با بارندگی مواجه نشوند زیرا در صورت بارندگی شدید، حتی ماشین‌های شاسی بلند هم در جاده مازیچال دچار مشکل می‌شوند.

گم کردن راه در تپه‌های بالای منطقه، یکی دیگر از مشکلاتی است که مسافران با آن روبه‌رو می‌شوند؛ چون یکی از ویژگی‌های این تپه‌های زیبا، گم کردن آدم‌ها بویژه در هوای مه‌آلود است. پس به خاطر داشته باشید که در صورت بروز این اتفاق، تو می‌مانی و موبایلی که گاهی در برخی نقاط، آنتن دارد! 

 روستای مازیچال,کلاردشت مازیچال

مازیچال حتی در شب‌های تابستان دارای آب و هوای  بسیار خنک می باشد

 
چه چیز همراه داشته باشیم؟
باز هم تأکید می‌کنیم که این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضدباران، برای اقامت چندروزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی ـ حتی در شب‌های تابستان ـ بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی‌شود.

 به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌رسد، داشتن موادخوراکی هم یکی از ضرورت هاست چون در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانند سری به کلبه‌های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان‌نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند.

سرکشی به گوسفندسراها هم ممکن است شانس تهیه ماست و دوغ محلی را بالا ببرد!  

 روستای مازیچال,کلاردشت مازیچال

مازیچال از دو مسیر مرزن‌آباد و عباس‌آباد مازندران دسترسی دارد

 
حیات وحش زیبا
حیات وحش مازیچال آن‌قدر غنی است که از خرس و سمور گرفته تا گرک، مرال، شوکا، گوزن، گراز و شغال در آن پیدا می‌شود. به همین دلیل به مسافران توصیه می‌شود با دقت کامل در منطقه گردش کنند تا گم نشوند. وجود انواع پرنده، از پرندگان شکاری گرفته تا پرندگان زینتی نیز زیبایی مازیچال را چند برابر کرده است.

پرواز عقاب‌ها، خرامیدن قرقاول‌ها و نوای دل‌انگیز پرندگان کوچک و زیبای زینتی آنقدر زیباست که دلت می‌خواهد برای شنیدن طبیعت، ساعت‌ها چشمانت را ببندی و با جان و دل به صدایشان گوش کنی. به مازیچال که آمدی، آوردن کیسه‌های خالی برای زباله را فراموش نکن. حیف است وقتی بالای ابرهای ارتفاعات البرز می‌ایستی، طبیعت زیبای وحشی را بیازاری. 

 روستای مازیچال,کلاردشت مازیچال

حیات وحش مازیچال از خرس و سمور گرفته تا گرک، مرال، شوکا، گوزن، گراز و شغال در آن پیدا می‌شود

 روستای مازیچال,کلاردشت مازیچال

 

منبع: ضمیمه روزنامه جام جم

/////////////////////////////////////

باغ های دیدنی تهران



 در شهر ترافیك و دود هم می شود دل به طبیعت داد.كافی است كمی از كلیشه‌های زندگی مدرن فاصله بگیریم. می‌شود وقت‌های فراغت را به جای مچاله شدن زیر سقف‌های كوتاه كافه های تاریك و سفره خانه‌های خالی از اكسی‍ژن، در كافه های باغ نگارستان و باغ موزه هنر ایرانی یا زمین سرسبز باغ لاله ایرانی نفس كشید. بد نیست گهگداری از دور- از فراز بامی از تهران- چشم انداز این شهر شلوغ را تماشا كنیم تا ببینیم چقدر به ضررمان تمام شده این فاصله گرفتن طولانی از طبیعت پرانرژی.

چطور می‌شود  با طبیعتی كه اگر نباشد انر‍‌ژ‌ی‌ها تحلیل می روند و قلب‌ها افسرده می‌شوند، این همه سال قهر بود؟ وقت آشتی رسیده و این روزها هم خبر خوب برای پادرمیانی این آشتی كنان كم نمی شنویم: «سه شنبه‌های بدون خودرو»، «جشنواره فیلم و موسیقی سبز»،«كمپین آشغال نریزیم» و ده‌ها خبر امیدواركننده دیگر. خواندن پیشنهادهای ما برای لذت بردن از اوقات فراغت در دامان طبیعت و باغ‌های تهران را هم فراموش نكنید!

نفس‌های بادصبا
گاهی نفس برای تهرانی تنگ می‌شود كه آن را به باغ‌های شمیران و اطرافش می‌شناختند. شهری كه گاهی حین گذر از خیابان‌هایش سرت به برگ‌های درهم تنیده درختانش می‌سایید. شهری كه روزی كوچه‌های آشتی‌كنانش با درخت‌هایی كه از پشت دیوار هر خانه سرك كشیده بودند، ‌زیبا و دیدنی بود. حالا اما ساختار باغ و باغ‌های تهران فرق كرده است؛ مثل خیلی چیزهای دیگرش ... اما هنوز هم می توان باقی‌مانده آن همه زیبایی را در گوشه و كنار شهر دید. هنوز هم می‌توان برای قدم زدن در بعدازظهر پنج‌شنبه یا برای عبوراز غروب دلگیر جمعه در این باغ‌ها قدم زد.

باغ اول، کاخ گلستان
یکی از اولین باغ‌هایی که در تهران وجود داشت، باغی به نام «چهار باغ» بود. این باغ بعدها به نام ارگ سلطنتی و یا همان کاخ گلستان مشهور شد. این باغ به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد، اما در دوران قاجار چشم و چراغ خاندان سلطنتی شد. به دلیل اینکه تا قبل از آن تهران پایتخت نبود و عمارت‌های داخل آن اهمیت سیاسی نداشتند. با تبدیل شدن تهران به پایتخت و سیاسی شدن این شهر، ‌این باغ هم به پایگاه خاصی برای بزرگان دولت تبدیل شد. تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم نیز در همین مكان اتفاق افتاد.

 وسعت باغ:‌ این کاخ با مساحتی حدود یک دهم مساحت اولیه‌اش همچنان در محل قدیمی‌اش پابرجاست. این نشان می‌دهد که هر چند بخش اعظم عمارت آن دست نخورده است اما بخش اصلی باغ آن از بین رفته است.

كجاست:‌ موزه باغ و کاخ گلستان یکی از مکان‌های دیدنی شهر تهران است. چهارراه گلوبندک، میدان ارگ، ‌كاخ گلستان نشانی این باغ است. اینجا كه رسیدید، درختان سر به فلك كشیده باغ، ‌حتما جادوی‌تان خواهد كرد.

 زمان بازدید: در این باغ ‌هر روز از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر برای قدم زدن به روی شما باز است.

جاهای دیدنی تهران

 یکی از اولین باغ‌هایی که در تهران وجود داشت، باغی به نام «چهار باغ» بود

 

باغ دوم، باغ عین‌الدوله
مكانی كه درحال حاضر محل نگارخانه برگ و کارگاه مجسمه سازی است، روزگاری خانه صدراعظم مستبد مظفرالدین شاه، یعنی عین‌الدوله بود. به همین دلیل از همان روزگار و تاحالا كه این مکان به یک مکان عمومی تبدیل شده؛ هم چنان باغ عین الدوله نامیده می‌شود. انگار هنوز هم روح صاحب آن در همان حوالی قدم می‌زند تا همه به این باغ، ‌باغ عین‌الدوله بگویند!  عین‌الدوله تا سال 1306 شمسی در قید حیات بود، اما در سال‌های آخر عمر ورشکست شد و طلبکاران اموال او را تصاحب کردند.

 وسعت باغ:‌ در زمانی كه باغ شكل اصلی خودش را داشت، ‌مساحت كل آن 11900 مترمربع بود. این باغ چهار در شامل دو در اصلی شمالی و جنوبی و دو در فرعی شرقی وغربی بود. درحال حاضر وسعت باغ بسیار كمتر از این مقدار بوده و فقط در شمالی آن برای ورود و خروج باز است.

كجاست:‌ این باغ در خیابان پاسداران، میدان هروی قرار دارد. از چند سال پیش این باغ رسما در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و به مكانی عمومی تبدیل شده است. تا سال 1376 این عمارت دست به دست بین اشخاص حقیقی گشت تا اینکه با موافقت آخرین صاحب آن، این باغ به شهرداری واگذار شد. 

جاهای دیدنی تهران

 باغ  عین‎الدوله از بناهای تاریخی و یکی از آثار ملی ارزشمند ایران است که در دوره قاجاریه احداث گردید

 
باغ سوم، باغ فردوس
فیلم «سلام سینما»، ‌یادتان هست؟‌ همان فیلمی كه قرار بود از بین عده‌ای، ‌چند بازیگر انتخاب شوند. در صحنه‌ای از فیلم، ‌در عمارتی زیبا و قدیمی باز می‌شود و مردم به آن هجوم می‌برند! آن عمارت زیبا، ‌عمارت داخل باغ فردوس است كه با وجود تغییرات اطراف باغ، ‌كماكان به زیبایی پا برجاست و امروز به «موزه سینما»‌تبدیل شده است.  ماجرای این باغ به دوره قاجار برمی‌گردد. در سال 1264 شمسی، ‌زمانی که آغا محمد خان قاجار در منطقه محمودیه فعلی در گذشت، در نزدیکی تجریش قصری به نام قصر محمدیه برای او در حال ساخت بود که با مرگ او ساخت قصر نیمه کاره ماند، اما درباریان در نزدیکی همان عمارت نیمه کاره محمدیه اقدام به احداث باغی کردند که بعدها به باغ فردوس مشهور شد.

باغ فردوس تا زمان رضاخان بارها دست به دست افراد مختلف گشت تا این که در سال 1316 وزارت معارف آن زمان باغ را خرید و دبیرستان شاپور در آنجا بنا شد. در سال 1352 نیز قسمتی از آن برای استقرار لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی  به دانشگاه تهران واگذار شد که هم اکنون نیز این مراكز در همان باغ فردوس درحال فعالیت هستند. هرچند بین این دو مركز و باغ فردوس یك كوچه بلند فاصله افتاده است. باغ فردوس بعد از انقلاب تحت اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آمد. در حال حاضر عمارت آن چنان به شکل گوش فیلی قدیمی خود باقی مانده است.

كجاست:‌ خیابان ولیعصر، ‌بالاتر از چهارراه پارك وی، ‌بعد از سه راهی زعفرانیه، باغ فردوس

زمان بازدید: ‌هر روز از ساعت 10 صبح  می‌توانید به این باغ و سینما سر بزنید.

جاهای دیدنی تهران

 باغ فردوس محله‌ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش واقع شده‌است

 
باغ چهارم، باغ موزه قصر
این باغ موزه، محل قدیم زندان قصر است. یكی از زندان‌هایی كه به مخوف ترین زندان‌های رژیم سابق معروف بود. هنوز هم اگر به این باغ بروید، ‌خوب به فضا دقت كنید، حس خاصی خواهید داشت؛‌انگار باغ با شما درباره آنچه بر آن گذشته، ‌صحبت می‌كند. محل این باغ در سال 1168 یعنی در زمان حکومت قاجار ساخته شد و در زمان رضا شاه با تمام وسعتش، متروکه شد.  ‌ زمانی که رضاخان به فکر ایجاد یک زندان بزرگ برای تهران افتاد، این باغ را به عنوان محلی برای زندان در نظر گرفت. به این ترتیب در سال 1308 این باغ تبدیل به زندان شد و تا دهه 40 یعنی تا زمان ساخته شدن زندان اوین، تنها زندان موجود در تهران بود .

حتی پس از انقلاب اسلامی هم این زندان محل نگهداری مجرمان مالی، قاچاقچیان و امثال آنها بود، اما قبل از انقلاب اسلامی و در سال‌های مبارزه سیاسی مردم علیه رژیم شاهنشاهی، بند سیاسی آن، بند سیاسی خاصی بود و افراد انقلابی زیادی در آن زندانی بودند. محمد فرخی یزدی، تیمورتاش، بزرگ علوی نیز از دیگر زندانیان سیاسی مشهور قبل از انقلاب زندان قصر بودند. در سال 1383 این باغ از زندانیان داخل آن خالی شد و در سال 91 به همت شهرداری تهران به عنوان باغ موزه در معرض دید عموم قرار گرفت. این باغ موزه هم چنان شکل اولیه خود را حفظ کرده است.

كجاست:  خیابان شریعتی، نزدیك به شهر كتاب مركزی، خیابان پلیس، میدان پلیس، ‌باغ موزه قصر

زمان بازدید: برای بازدید ارگانی از ساعت 9 تا 13 هر روز و برای بازدید عموم از ساعت 14 تا 21
   جاهای دیدنی تهران

باغ موزه، محل قدیم زندان قصر است

 

 باغ پنجم، باغ موزه مینیاتور
باغ موزه مینیاتور در سال 92 افتتاح شده است. در این مكان مینیاتور باغ‌های ایرانی و ماکت‌های بناهای ارزشمند ایرانی  را می‌بینید. از جمله این ماکت‌ها می‌توان به ماکت تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان، تخت سلیمان، ‌كلیساهای ارامنه، گنبد سلطانیه، ‌بازار تبریز، ‌ارگ بم و... اشاره كرد.علاوه براین گونه‌های مختلف گیاهی در معابر این پارک كاشته شده كه 70 درصد آن همیشه سبز بوده و در تمام فصل‌های سال زیبایی این باغ را حفظ می‌کند. از جمله گیاهان آن نیز می‌توان به  لیكوستروم پیوندی، افرای چینی، ‌میخك هندی ابلق، چنار، ‌ماگنولیای سبز و... اشاره كرد. مساحت این باغ سه هكتار است.

كجاست:  خیابان جانبازان غربی، نبش اتوبان امام علی(ع)

زمان بازدید: ‌هر روز از ساعت 8 صبح تا 20

   جاهای دیدنی تهران

باغ موزه مینیاتور در سال 92 افتتاح شده است

 
باغ ششم، باغ پرندگان
شاید بعضی این منطقه را با نام پادگان معروفش یعنی پادگان لویزان بشناسند! آنهایی كه دوره‌ای از خدمت‌شان را در خدمت این پادگان بودند، اما منطقه لویزان باغ و باغستان‌های بسیار زیبایی هم دارد. درحال حاضر از آن دهکده سرسبز و آباد پارک جنگلی لویزان به جا مانده است. در دل این پارك از سال 1392، ‌باغ پرندگان جا گرفته است. انواع پرندگانی که در قفس نگهداری می‌شوند یا پرندگانی که در فضای باز پرواز می‌كنند، در این باغ كنار هم جمع شده‌اند و منظره‌ای دیدنی در پارك ایجاد كرده‌اند.

كجاست:‌ لویزان در قدیم نام یکی از دهکده‌های شمیران بوده که از جنوب به تپه‌های شمس آباد و از شمال به ازگل منتهی می‌شد و در شش کیلومتری تجریش قرار داشت. نشانی دقیق باغ پرندگان، واقع در پارك لویزان، خیابان هنگام، خیابان 35 متری استقلال؛ بلوار کوهستان است.

زمان بازدید: از ساعت 9 صبح تا 6 عصر است.

 جاهای دیدنی تهران

باغ پرندگان، در پارك لویزان واقعشده است

  
باغ هفتم، ‌باغ موزه دکتر محمود حسابی
 به میدان تجریش كه برسید، ‌انگار به مكان بسیاری از باغ‌های شخصی و عمومی تهران رسیده‌اید. یكی از این باغ‌ موزه‌ها كه در حقیقت خانه دكتر محمود حسابی است، باغ موزه دكتر حسابی است. این باغ در سال 1310 بنا شد.  پس از فوت دكتر حسابی در سال 1371 این مكان  به موزه تبدیل شده و توسط پسر او ایرج حسابی مدیریت می‌شود. عمارت این باغ سه طبقه است و موزه در طبقه سوم آن قرار دارد.

وسایل شخصی دکتر حسابی و مدارک علمی و تحصیلی او، عکس‌های قدیمی دكتر حسابی و... در آنجا قرار دارد. با مراجعه به این موزه می‌توانید تغییراتی را ببینید که دکتر حسابی در خانه اش داده بود تا زندگی برای فرزند کم بینایش راحت تر شود. بخش جالب این موزه مشاهده وسایل خراب و ناکارآمدی است که دکتر حسابی با تغییراتی در نحوه استفاده‌شان، از آنها دوباره استفاده می‌کرده است.

 كجاست:  میدان تجریش، ‌خیابان شهید امیر ابراهیم دربندی(‌مقصودبیك سابق)‌، ‌میدان تختی، چهارراه دکتر حسابی

 زمان بازدید: ‌هر روز از ساعت 9 صبح تا 17:45 و روزهای جمعه از ساعت 14 به بعد

جاهای دیدنی تهران

  یكی از این باغ‌ موزه‌ها كه در حقیقت خانه دكتر محمود حسابی است، باغ موزه دكتر حسابی است

 

 باغ هشتم، باغ نگارستان
در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار به دستور او قصری ییلاقی در نزدیکی بهارستان فعلی بنا شد. این باغ به دلیل وجود نقاشی‌های زیادی كه به دستور شاه بر در و دیوار اتاق‌های باغ نقش بست، ‌به باغ نگارستان معروف شد. هرچند در حال حاضر مساحت کنونی باغ نسبت به زمان حکومت فتحعلی شاه خیلی کوچک‌تر شده است، اما تاریخ نشان می‌دهد که در آن زمان باغ وسعت خیلی زیادی داشته است.  دروازه جنوبی باغ در ضلع شمالی میدان بهارستان و از طرف شرق به دروازه شمیران و از طرف غرب به صفی علیشاه منتهی می‌‎شد. در این باغ چندین حوضخانه و تالارهای با‌شکوه وجود داشت.

مهم ترین رویداد تاریخی ای که این باغ به خود دیده، قتل قائم مقام فراهانی به دست محمدشاه و عوامل او بود. در زمان مظفرالدین شاه مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی کمال‌الملک در باغ نگارستان تاسیس شد. در سال 1307 نقشه ساختمان یک مدرسه عالی با رعایت سبک ایرانی در ضلع شمالی باغ توسط نیکلای مارکوف؛ معمار پناهنده روسی کشیده شد و تبدیل به دارالمعلمین یا همان دانشسرای عالی تربیت معلم شد. در سال 1315، عمارت بزرگ دیگری در شمال شرقی به عنوان کتابخانه بنا شد که پروین اعتصامی در آنجا به عنوان معاون کتابخانه مشغول به کار شد.

 تعداد زیادی از شخصیت‌های علمی و ادبی کشور از جمله ملک‌الشعرا بهار، علی اکبر دهخدا، دكتر محمود حسابی، دكتر محمد معین و بسیاری دیگر در این مجموعه تاریخی تحصیل کرده‌اند. در سال 1313 قانون تاسیس دانشگاه تهران در مجلس شورای ملی تصویب شد و از سال 1325 بعضی از دانشکده‌ها به محل کنونی دانشگاه تهران منتقل شدند. از سال 1335 این بنای عظیم به موسسه لغت نامه دهخدا، موسسه جغرافیا؛ موسسه زبان‌های خارجی و کلاس‌های عمومی دانشکده ادبیات اختصاص یافت،  اما بعد از آن  با تصویب و راه اندازی موزه تاریخ علم در محل باغ نگارستان، کار حراست و مرمت این مکان مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت و به زودی موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران در آن محل گشایش یافت. در حال حاضر موزه هنرهای ملی در آنجا دایر است.

 كجاست:  میدان بهارستان، خیابان دانشسرا؛خیابان شریعتمدار رفیع

زمان بازدید: هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر

  جاهای دیدنی تهران

 قصر يا باغ نگارستان به فرمان فتحعلي‌شاه قاجار در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد

 
باغ نهم، باغ موزه هنر ایرانی
چند قدم بالاتر از موزه دكتر محمود حسابی، می‌توانید نرده‌های باغ موزه هنر ایرانی را ببینید. باغی زیبا كه اگر از كنار آن هم رد بشوید، ‌نسیم خنك ‌روح‌تان را تازه می‌كند. این باغ در سال  1310 احداث شد. این باغ بزرگ متعلق به همسر سپهبد امیرابراهیمی بود و تا مدت‌ها بعد از پیروزی انقلاب بلااستفاده ماند و درآستانه تخریب قرار داشت، اما بعد از مدتی  با هدف نگهداری آثار هنری و احیای بناهای تاریخی باغ دوباره احیا‌ شد. داخل باغ می‌توانید ماکت‌های برج آزادی، سی و سه پل اصفهان، هشت بهشت، میدان امام اصفهان و چند سازه هنری چوبی را مشاهده كنید. همچنین می‌توانید ضمن بازدید از این باغ از بوفه صبحانه، ‌رستوران و كافی شاپ آن استفاده كنید. علاوه براینكه چند مغازه كوچك شامل كارهای دستی و كتابفروشی نیز آنجا وجود دارد كه بی شك دیدن شان خالی از لطف نیست، ‌به‌ویژه برای خانم‌های باسلیقه و اهل ذوق و هنر.

 كجاست:  میدان تجریش، خیابان شهید امیرابراهیم دربندی(خیابان مقصود بیک سابق)‌، میدان تختی، بالاتر از چهارراه دكتر حسابی

زمان بازدید: 9 صبح تا  21:30

  جاهای دیدنی تهران

در  باغ موزه هنر ایرانی ماکت‌های برج آزادی، سی و سه پل اصفهان، هشت بهشت و...دیده می شود

 
باغ دهم، باغ لاله ایرانی
 این باغ درواقع  خانه میرزا حسن آشتیانی معروف به میرزا حسن خان مستوفی الممالک است. میرزا حسن خان یکی از دولتمردان شهیر ایرانی و از سرشناس ترین نخست وزیران بعد از انقلاب مشروطه است و چندین دوره نخست وزیر ایران بود.وی از معدود رجال قاجاری است که در دربار پهلوی هم محترم بود. او که در جوانی با دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرده بود در زمان حیات خود بعضی از املاکش را وقف کرد؛ چرا که بیشتر اراضی ده ونک متعلق به او بودند.  در مناطق مختلف شهر تهران املاک زیادی داشت و نام‌گذاری محله حسن آباد هم به خاطر وجود املاک باارزش او در آن منطقه بوده است.

 یکی از کارهای مهم او احداث مدرسه عالی دختران در یکی از زمین‌های ونک بود که بعدها به دانشگاه الزهرا تغییر نام یافت. خانه مستوفی الممالک در محله قدیم ده ونک به باغ مستوفی الممالک معروف بود و حالا تبدیل به باغ ایرانی شده که در فصل رویش گل لاله به خاطر وجود انبوه لاله‌های رنگارنگ بازدید کنندگان زیادی دارد. از کل مساحت سه هکتاری این باغ دو و نیم هکتار به فضای سبز اختصاص داده شده و با وجود بازسازی این فضای سبز درختان تنومند قدیمی همچنان در ترکیب اصلی باغ باقی هستند. عمارت‌های قدیمی باغ نیز مرمت شده و به زیبایی این باغ افزوده اند.این مکان در سال 84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

كجاست:  میدان ونك، خیابان شیخ بهایی، 20 متری پیروزان کوچه شهید صابری

  جاهای دیدنی تهران

باغ لاله ایرانی درواقع  خانه میرزا حسن آشتیانی معروف به میرزا حسن خان مستوفی الممالک است

 
باغ  یازدهم، عمارت مسعودیه
عمارت- باغ مسعودیه توسط یکی از فرزندان ناصرالدین شاه به نام مسعودمیرزا حاکم اصفهان بنا شد. دلیل نام‌گذاری آن به مسعودیه هم همین است. مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان با برادرش مظفرالدین شاه مخالف بود و همین موضوع باعث شد باغ مسعودیه به پایگاهی برای مشروطه‌خواهان و مخالفان محمدعلی شاه تبدیل شود. در سال 1287 در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمدعلی شاه منفجر شد و بهانه لازم برای به توپ بستن مجلس را دست داد .پس از آن واقعه، عمارت مسعودیه نیز به رگبار بسته شد.

براین باغ چه گذشته است
نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران در سال 1304 در محل عمارت مسعودیه بنا شد و چند سال بعد در گوشه ای از یکی از اتاق‌های آن عتیقه‌های باستانی را به نمایش گذاشتند و در حقیقت اولین موزه ایران دایر شد. آن اشیا در سال1318 به موزه منتقل شدند. در سال 1345 با تفکیک وزارت آموزش و پرورش از فرهنگ و هنر؛ عمارت مسعودیه به وزارت آموزش و پرورش تبدیل شد و نخستین وزارتخانه آموزش و پرورش در آنجا مستقر شد.

كجاست:‌  خیابان جمهوری نرسیده به بهارستان، خیابان ملت تقاطع خیابان اکباتان  

جاهای دیدنی تهران

 باغ مسعودیه توسط یکی از فرزندان ناصرالدین شاه به نام مسعودمیرزا حاکم اصفهان بنا شد

 

منبع: 6o7.hamshahrilinks.org

باتشکرازسایت:

بیتوته

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 727
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 187
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 107
  • بازدید ماه : 2,665
  • بازدید سال : 11,197
  • بازدید کلی : 794,178
  • برچسب
    دانلودرایگان رایگان دانلودرایگان ومجانی دانلودرایگان دانلودمجانی رایگان دانلودسایت دانلودرایگان رایگان سایت رایگان ولینک رایگان ودانلودساده وسریع ورایگان دانلودرایگان رایگانdownloadraygan download 2017 downlood2016 دانلودمستقیم ورایگان دانلودسریع ورایگان وپرسرعت دانلودپرسرعت ورایگان2017